Den vita plaststolen

Jag skrev en novell i nian utifrån en bild, som vi alla fick, som visade ett höghus med ett fönster som lös. Det var även natt, om jag minns rätt. Det var en sådan dag som jag fick en idé, och som jag kunde behålla hela novellen igenom.

Solen går ner bakom byggnaden. På andra sidan faller en skugga, men där finns också ett ljus som kommer från ett fönster. Ett fönster på femte våningen. Högt upp. För högt upp. 

Mannen i fönstret kan inte längre gråta. Tårarna tog slut, tog all kraft som fanns kvar. Om man skulle sett mannen där i fönstret hade man kunnat tro att han var död. Men det var han inte, inte helt. Han gick på autopilot, medan hans minnen levde kvar i hans huvud. 

Du dog imorse. Du skrattade åt mig eftersom jag hade spillt kaffe på min skjorta. Du andades luften som fanns i lägenheten imorse. All den luften är nu borta. Försvann lika snabbt som du. När jag först höll dig tog du min hand. Du var så ömtålig, ville aldrig släppa. I tre år hade jag dig. Förlorade dig i ett snedsteg på tre sekunder. Du dog idag. 

Mannens huvud rör sig. Hans ögon fastnar på balkongen. Ser den lilla vita plaststolen. Den ligger där som en snara. Ett snubbelband. En stol. En vit stol av plast. Han kommer aldrig att glömma den stolen.  

Jag lyfte dig. Du ville leka flygplan. Du älskade det. Att leka flygplan ute i luften. Högt upp på femte våningen. Snubbelsnaran låg där, men jag var blind. Hade bara ögonen djupt i dina som glittrade av lycka. Tre sekunder senare fanns du inte längre i min famn. 

Solen har nu gått ner tillsammans med dig. Ditt skratt, din doft, ditt liv. Allt har nu gått ner bakom huset. 

Mannen i fönstret släckte nu ljuset. Han var nu inte längre en pappa. Pappan var inte längre kvar. 

Deprimerande, visst. Men gripande, hoppas jag.
∞ Sara ∞

One thought on “Den vita plaststolen

  1. LaDore by Gia-Angelina är först i Sverige med att erbjuda handdesinfektion med parfym, anpassat även för känsliga händer!
    Produkten är ett svenskt märke samt svenskt tillverkat!
    Ta hand om dina händer, skydda dig mot smuts och bakterier med stil!

    Handdesinfektion med Parfym
    Den enkla vägen till rena och fräscha händer!

    Skäm bort dig själv, ge bort till någon du tycker om, kanske en lite annorlunda julklapp?! ♥

    http://www.ladore.se

Kommentera

